Google Analytics is en blijft marktleider als het over verzamelen van site statistieken gaat. Je ziet het bijna op iedere site. Volgens W3tech draait het op ~84% van de sites die statistieken bewaren gebruikt. Dat zegt meer dan genoeg. Tijd voor verandering!
Google Analytics
Google is en blijft heer en meester op het wereldwijde web met zijn groot aanbod aan gratis diensten. Gratis zeg je? Ja hoor, maar toch met een prijskaartje, namelijk de privacy van jou en dat van je site bezoekers!
Ze verdienen hun centen door je te profileren en je te bombarderen met gepersonaliseerde advertenties op al hun platformen. Daarnaast zijn er op bijna elke zoekopdracht bovenaan betaalde advertenties in hun zoekresultaten.
Het grootste probleem met Google Analytics is dat er gewoon te veel persoonsgegevens bewaard worden en dat de meeste sites of gebruikers amper die data gebruiken of nodig hebben. Wees dus niet naïef en kies voor een beter alternatief. Beter voor jou en voor iedereen op het web.
Koko Analytics
Maak kennis met Koko Analytics. Een WordPress plugin die je heel snel kan installeren via je WordPress Dashboard. Ga naar Plugins → Nieuwe toevoegen (knop bovenaan) → Zoek naar “Koko”.

Eens Koko Analytics geïnstalleerd en geactiveerd is, krijg je een extra widget op je Dashboard waarop zowel het aantal bezoekers en het aantal pagina-weergaves getoond worden van de afgelopen 14 dagen. Zie voorbeeld hieronder:

Ook de instellingen van de plugin zijn gemakkelijk te begrijpen.

Als eerste kun je instellen of je ingelogde gebruikers wil negeren in de statistieken. Ik selecteer hier altijd alle rollen.
De tweede optie geeft je de keuze of de plugin een cookie mag plaatsen bij de bezoeker om terugkerende sessies als één en dezelfde gebruiker te kunnen registreren. Deze cookie is puur functioneel en doet verder niets met persoonsgegevens.
Je kunt als derde optie nog de standaard periode configureren die je ziet als je de dashboard instellingen raadpleegt.
Als laatste kun je ook instellen hoe lang de data bewaard moet blijven in je database.
Ik toon je ook nog graag een screenshot van hoe het dashboard eruitziet. Meer dan genoeg statistieken dus…

5 reacties
Interessant. Rapporteert hij ook conversie en zoektermen?
Hey An,
Dank voor je reactie. Nee, dat doet Koko (op dit moment) niet. Als je echt ook gebruik wilt maken van meer metrics zoals diegene die je noemt, dan zou ik je Matomo aanraden als alternatief voor Google Analytics. Die kan je zelf hosten en integreren op je site, waarbij de data volledig in eigen bezit is en niet wordt gedeeld.
Bedankt! Dit artikel komt net op tijd, want ik was van plan om mij volgende week eens in Google Analytics te verdiepen. Koko Analytics ziet er wel iets beter uit naar mijn mening.
Graag gedaan Evelyne!
[…] ook nog eens heel veel extra gedoe rond privacy. Als je enkel wat cijfertjes wil weten, gebruik dan Koko Analytics waar ik eerder al over schreef. Die houdt geen persoonsgegevens bij en hierbij heb je dus ook geen […]